ללא תנאי מחייה בסיסים- בית קר בחורף!

ללא תנאי מחייה בסיסים- בית קר בחורף!

חיי היום יום בבית דורשים חשמל, כמעט  ולא ניתן להתקיים בלי הפעלת מכשירי חשמל. החשמל היום יקר מאוד.
משפחות רבות, קשישים וניצולי שואה חיים בחושך ובקור כי אין להם מספיק כסף לחשמל.

אם בחיי היום יום מוותרים על שימוש בחשמל, אז בחורף זה הופך לקשה הרבה יותר. החורף היא עונה עם דאגה בלתי פוסקת למעוטי יכולת רבים, הם מפחדים מהקור של העונה. בין הנזקקים יש ניצולי שואה, קשישים ומשפחות רבות. ניצולי השואה והקישים שמתקיימים מקצבה מוותרים על חימום הבית, כי הקצבה לא מספיקה.

מיכל פעילן, כתבת ערוץ 12, יצאה לדבר עם הקשישים.

בכתבה שפורסמה בחדשות 12 מספרת פרידה, ניצולת שואה בת 80 שלאחר שהיא ובן זוגה יצאו לפנסיה, מצבם הכלכלי התדרדר.
הזוג מתקיים מהכנסה חודשית של 7000 שקלים ביחד, קצבה מהמדינה והפנסיה של פרידה. היא מוכרת כניצולת שואה, לכן זכאית למענק שנתי.
למרות המענק הכספי, הכסף אינו מספיק. הזוג מספר שההכנסה שלהם נשארה אותו דבר לאורך השנים אך המחירים של המזון רק הולכים ועולים.
הם קונים רק מספר בודד של פירות וירקות ומוותרים על מה שלא חיוני.

זוג נוסף שדיבר על חייו בכתבה הם לידיה וזינובי רבינוביץ’ המתגוררים בדירה קטנה בירושלים. הזוג חיי מקצבה זעומה אותה מקבל ביטוח לאומי.
זינובי היה פרופסור להנדסת חשמל ובארץ עבד כחשמלאי, אך אינו מקבל פנסיה. לידיה עבדה כפסנתרנית עד הקורונה, בעקבות המגפה ומצבה הבריאותי כבר אינה עובדת.
החורף בירושלים חודר עצמות, הטמפרטורות מגיעות למעלות נמוכות. במהלך הראיון לידיה לובשת כארבע חולצות. לזוג אין מספיק כסף על מנת לקנות אמצעי חימום לדירה, הם משתמשים
במפזר חום קטן. החלום של הזוג הוא מזגן.

מלבד לקשישים וניצולי השואה הרבים שצריכים לוותר על חימום הבית, ישנן גם משפחות במצב דומה. משפחות רבות בארץ החיות בעוני, מוותרת על חימום ביתם במהלך החורף.
משפחות שחיות במצוקה כלכלית מתמדת עושים ויתורים על תנאי מחיה בסיסיים. לעבור את החורף בבית חם הוא בגדר מותרות כאשר המצב הכלכלי לא מאפשר לקנות אפילו מספיק מזון. 

אמנם החורף הוא רק תקופה אך זו תקופה קשה ונראת ללא סוף, למעוטי היכולת. לב נעמי דואגת ותומכת בקשישים, ניצולי שואה ומשפחות נזקקות. העמותה דואגת לשלם למשפחות אלה את חשבוניות החשמל, להביא להם ציוד חימום לחורף ואף לשלם חובות לחברת החשמל. 

גם לאחר החורף המצב לא משתפר. ניתוקי חשמל הם דבר שבשגרה אצל קשישים, ניצולי שואה ומשפחות נזקקות. הם נאלצים  לעשות ויתורים רבים על השימוש בחשמל.   

עמותת לב נעמי התומכת במעוטי יכולת , יצאה במבצע תרומות להפעלת החשמל למעוטי יכולת.