ערוץ 1 גאולה אבן סער: תרופות יקרות

ערוץ 1 גאולה אבן סער: תרופות יקרות

ד"ר אלברטו אולצ'ובסקי, רופא משפחה, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל: סקר חדש של עמותת "לב נעמי" מגלה שכ25% מהציבור מוותרים על טיפול רפואי ותרופתי בשל קושי כלכלי. בנוסף על המשבר במערכת הבריאות.

גאולה אבן: מכאן לשאלה עד כמה המצב הכלכלי משפיע על מצבנו הבריאותי, משפיע הרבה, תשובה. כי סקר חדש של עמותת לב נעמי מגלה שכעשרים וחמישה אחוזים מהציבור פשוט מוותרים על טיפול רפואי, ואנחנו רוצים טיפה להרחיב על כך עכשיו, בעזרתו של דר' אלברטו אולצ'ובסקי, הוא רופא משפחה, הוא גם סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, והוא עכשיו כאן איתנו, שלום לך.
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: שלום גאולה, ולצופים.
גאולה אבן: רבע מהאוכלוסייה זה אומר שאחד מכל ארבעה חולים או אנשים שזקוקים לטיפול רפואי פשוט מוותרים עליו, נכון? אתה יכול לתת פרופיל שלהם, גיל, מגורים, מקום מגורים, יכולת השתכרות כלכלית?
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: אני אקדים את המאוחר ואגיד שזה עולה בחיים של אנשים, זה אנחנו רואים את זה ביום יום.
גאולה אבן: כלומר, אתה אומר, מתים מזה.
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: ממש ככה, ממש ככה. אנשים יותר עניים, פחות בריאים, עצם העניין שפחות בריאים נעשים יותר עניים, ואין להם כסף לקנות תרופות, ביום יום.
גאולה אבן: מה שאתה אומר שאחד מכל הארבעה האלה הוא אחד שימות מהר יותר כי הוא לא קונה את התרופות.
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: זה ברור.
גאולה אבן: זה לא בהכרח תרופות שמצילות חיים במידי, אבל תרופות שמאפשרות לו לחיות יותר טוב.
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: זה לא התרופות היקרות של אלפי שקלים, זה התרופות של עשרות שקלים או של המאה שקל, ולא מגיעים לזה. מגיע אלי מטופל, אני מזמין אותו לאיזון של המחלות, שאנחנו מכירים, מחלות כרוניות. אני רופא משפחה, זה מה שאני עושה, עשרים וחמש שנה בארץ, יום יום, שש פעמים בשבוע. לאזן אותו לסוכרת, ליתר לחץ דם, לאזן אותם לשמונים, לאזן אותם למחלות לב, והם, אני נתקל פעם, פעמיים בשבוע לפחות, שמטופל שמכיר אותו במרפאה הזאת שמונה עשרה שנה, איפה שאני נמצא, אומרים לי, דר', אני צריך לבחור, כי אני רואה בתיק שלו אם הוא קנה את התרופות או לא קנה.
גאולה אבן: אתה רואה במחשב.
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: במחשב, בדיוק.
גאולה אבן: אם הוא ביצע רכישה או לא.
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: אז אני יודע, הוא לא יכול לספר לי סיפורים גם אם הוא רוצה, כי אני יודע בדיוק. אני יודע שאתה יודע הכל. הייתי צריך לבחור החודש, או אוכל, ארנונה, חשמל, או תרופות. אז קיצצתי לחצי, ולא לקחתי לשומנים ולא לקחתי חלק של הסוכרת כי לא היה לי את כל הכסף כדי לקנות, אסור שזה יקרה.
גאולה אבן: הפרופיל של אותו אדם, בן כמה הוא, הוא גבר, הוא אישה?
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: הוא גבר, הוא אישה…
גאולה אבן: הוא עובד, הוא משתכר?
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: הוא עובד, הוא…הוא גם עובד וגם פנסיונר, אבל לא, לא מגיע לתרופות, ארבעים, חמישים, שישים או יותר, על זה הפרופיל שאנחנו מדברים, כולל פנסיונרים שעבדו שניהם כל החיים, ועם הפנסיה שיש להם לא יכולים לשלם גם את היום יום וגם את התרופות.
גאולה אבן: זה תרופות שנמצאות בסל? אתה אמרת שהן לא היקרות, לא אלה שמצילות חיים, לתרופות שנמצאות בסל מהבחינה הזו אמור היה להיות הרבה יותר פשוט לקנות אותן, נגיש, זמין, זול?
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: חלק נמצאות בסל, אבל אנחנו מדברים על מטופלים רבים שמקבלים בין שש לשמונה תרופות, ואם עושים מכפלות זה מגיע למאה שישים, מאתיים שקל לחודש, והם לא מסוגלים לשלם את זה. ויתרה מכך, יש תרופות כמו לסוכרת שעוד לא נכנסו לסל, אנחנו יודעים, ואז הם צריכים לשלם אולי על תרופה נוספת, בודדת, עוד 5 או מאה שקל בנוסף לזה, באלה. זאת אומרת, הבריאות מתקדמת, אבל הם לא יכולים, ידם לא משגת.
גאולה אבן: ואז מה קורה לאותו אדם שלא נוטל את התרופה שהוא אמור לקחת באופן קבוע כי המחלה שלו כרונית?
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: בסוף זה יגיע ללחץ במיון, בבית חולים, הוא יתאשפז, הוא יהיה פחות מאוזן, הוא יהיה יותר חולה, וזה מה שאנחנו רוצים למנוע. אם תהיה השקעה דווקא בפירמידה ההפוכה שאנחנו מציעים בקהילה, במניעה, הטיפול של אותו מטופל עם השומנים והמחלות לב שיש לו, יתר לחץ דם, הוא לא יגיע להיות…וזה המערכת לא מכוונת לזה, מכוונת הפוך. תשקיע אולי יותר…בבתי החולים, אף על פי שגם הם צריכים יותר כספים שיגיע, מלהשקיע בקהילה.
גאולה אבן: מסתבר שצריך גם וגם. אבל מה שאתה מתאר כאן הוא סוג טמטום כלכלי במובן זה שאם אתה אומר, אם הייתם משקיעים הפוך, כלומר, אם הייתם א' משקיעים בכלל, וב' הפוך, קודם כל במניע, אז אותו אדם לא היה מגיע אלי וזקוק לתרופות שהוא לא יכול…שאני רושם לו אבל הוא לא יכול לקנות לעצמו.
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: זה בדיוק הסיפור…המערכת, ההפרטה במערכת הבריאות גורמת לאנשים לשקול, יקחו תרופות או לא יקחו תרופות, זה מה שקורה ביום יום. אנשים יותר עניים, פחות בריאים, וזה מה שקורה.
גאולה אבן: אתה רואה יותר ויותר כאלו? הנתון מדבר על עשרים וחמישה אחוזים מהאוכלוסייה. מי שמגיע אליך, אתה רואה שאתה יכול לומר, הם סובלים מאותה בעיה, של חוסר ממון בכיס, וחוסר יכולת לקנות תרופות, יש יותר ויותר כאלה?
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: אני חושב שבשנים האחרונות זה רק מתגבר, הוא לא יורד, אף על פי שלכאורה היינו צריכים להיות עם מצב כלכלי טוב יותר, אבל זה אנחנו לא רואים, הקשיים שלהם. ומטפל בהם שנים, לאורך שנים, והם אומרים לי בכאב, מזמין אותם, כי אתה לא מאוזן, הסוכרת שלך לא מאוזנת, ויתר לחץ דם, מה קרה? לא יכולתי לקחת את התרופות, לא יכולתי לקנות אותן.
גאולה אבן: וככה זה ממשיך?
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: וככה זה ממשיך.
גאולה אבן: האמת היא שזה מוזר, כי היית מצפה אולי שבסוף, שאלה הנתונים, וגם מערכת הבריאות הציבורית בקריסה במובן של מה שמתרחש בבתי החולים, וגם זה על הפרק כל הזמן, תראה איזו הסתערות של מפלגות לרצות ולבקש לעצמן את התיק הזה, אבל אין קרב על תיק הבריאות, אף פעם אין…
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: אין קרב על תיק הבריאות.
גאולה אבן: יש על הביטחון, יש על האוצר, התיק הזה הוא לא תיק סקסי, אף אחד לא רוצה בו. כן.
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: ואנחנו יודעים למה.
גאולה אבן: טוב, אני מאוד מודה לך על הדברים, מודה לך, אבל התמונה שהצגת כאן היא תמונה עגומה, ולא נראה שיש פתרון שאפשר לתת לא לחולים עצמם, ולא לתמונת המצב שהצגת כאן, תודה רבה לך על הדברים.
דר' אלברטו אולצ'ובסקי: תודה גאולה.